ELDA PR - Niet voor iedereen
PR matters
Facebook
Twitter
Linkedin
 
Kruisbestuiving | Pakkende tekst | Nivea & Anna & Kiss?

Nivea & Anna & Kiss?

Wellicht een wat cryptische kop boven dit artikel? Want wat hebben Nivea, Anna Kournikova en Kiss met elkaar te maken? Op het oog niets; en toch in overdrachtelijke zin heel veel.

Voor mij zijn het drie afkortingen die in zakendoen belangrijk zijn. Persoonlijk zet ik ze altijd in bij communicatieadvies én –uitvoering. Want ‘we’ hebben heel vaak een eigen werk- en denkwijze ontwikkeld. Als maatstaf waarlangs we dan alles leggen dat langs komt. Intern en extern, klein en groot.

Voor mij zijn ze een leidraad in mijn advies en om klanten wakker te schudden. En mezelf, niet te vergeten…
NIVEA zegt me iedere keer weer ‘Niet Invullen Voor Een Ander’. Dat doen we zó snel en zó graag! Laat het achterwege en luister; dat heeft mij in elk geval al vaak geholpen.
ANNA
is niet die mooie blondine Anna Kournikova, maar staat voor ‘Altijd Navragen  Nooit Aannemen’. Met dank aan mentor Ruud Op den Kamp van Styx Career Consult, die mij deze enkele jaren geleden op mijn netvlies brandde. Feit is, dat zaken vaak anders zijn dan je denkt. Vráág wat de bedoeling is.
KISS
tot slot, staat voor ‘Keep It Short & Simple’. Lijfspreuk van Marcel Wüst, directeur van Mercedes-Benz dealer Auto Wüst. Ik leen hem sindsdien graag van hem. Want waarom moeilijker doen dan nodig!?

Niet om belerend te zijn, maar misschien kunt u er toch uw voordeel mee doen? Uiteraard mag u reageren of leuke andere mailen (harry@eldapr.nl)!

Een leuke tekst....

Waar nog niet zo lang geleden RTV- en printcampagnes centraal stonden, ‘doen’ we steeds meer met e-mailcampagnes. Echter, nog steeds moet je ontvangers overtuigen, nu om door te klikken naar de landingspagina. En die ontvangers hebben maar weinig tijd, zijn ongeduldig. Tempori parce:  wees zuinig met tijd (= tijd is kostbaar).

Je moet ze direct overtuigen. Weliswaar wordt ‘tekst’ steeds minder gelezen, maar een pakkende tekst - een tekst die het probleem van je bezoeker oplost - blijft erg belangrijk. Hoe schrijf je zo’n tekst?

Je schrijft hem in ieder geval niet in de vorm van een persbericht. Dáár vind je het niet erg als de lezer niet tot het einde leest. Daarop is de

 

schrijfstijl gebaseerd (oprolbaarheid). In een e-malcampagne wil je dat de lezer blíjft, dat hij op de call-to-action button klikt.

Voor een overtuigende tekst kun je de AIDA-methode (Awareness, Interest, Desire, Action) gebruiken. Er is echter een andere manier: die van de 4 P’s. Dit is een betere manier voor e-mailcampagnes. Door in te spelen op Promise, Picture, Proof en Push verleid je je lezer beter om de call-to-action te klikken. Hou het kort en bondig, verbeeldend en veelbelovend.

En foutloos! Want een (e-mail)tekst waarin staat “Met hun jarenlange ervaring adviseren zei u bij het kopen van…” of “…surfgemak van potentiële klanten is vereenvoudigt…” is do-de-lijk!

De kracht van kruisbestuiving 

De kracht van kruisbestuiving

Omdat het meestal iets toevoegt, adviseer ik om bij (pers)publicaties een combinatie van print- en social media te maken. Om de boodschap extra breed attentiewaarde te geven.

‘Print’ is tegenwoordig niet iets waar iedereen (meer) bij stilstaat. Persoonlijk vind ik dat een gemiste kans. Naast digitale nieuwsbrieven van (vak)media, gelden magazines en kranten - al dan niet branche gerelateerd - nog steeds als een belangrijk communicatiemiddel. Op die manier en in die volgorde nieuws of meningen delen, wérkt.

Maar, andersom werkt óók! Ik schreef een mening op mijn LinkedIn proifiel, deelde deze en plaatste ook een link op Twitter.

Afgelopen weekend lag één van de vakmagazines in de bus. Al lezend en bladerend door de pagina's werd ik positief verrast: onder het kopje ‘online’ stond in het magazine de introregel van mijn LinkedIn-verhaal! Met keurig erboven ‘Harry Eskes via LinkedIn’ (zie afbeelding).

Kruisbestuiving van/met informatie heet dat. Dus aan de slag en je nieuws goed (laten) verpakken! Nieuws en een serieuze mening scoren; écht!

Het kan snel gaan

Ja, ja, ja, ik loop al een tijdje mee. Om maar eens een understatement te gebruiken. Heb communicatiemiddelen zien gaan en - vooral - zien komen. Wat denkt u van fax, gsm, mail, sms, internet, social media? Aardig lijstje; toch?

Enkele jaren geleden werd gezegd dat ‘mail’ ten onder zou gaan, niet meer mee zou tellen. Feit is: we mailen meer dan ooit! Dus, we zijn met z’n allen zo multi-channel als wat!
Eigenlijk komen er alleen maar kanalen bij. Er verdwijnt er nauwelijks één.

Of ja, toch, er verdwijnt er één: de fax! Ooit trotse opvolger van de telex. Ik zag hem komen, maar zie hem weer gaan. Hij legt na enkele decennia nu bijna het loodje. Loop ik toch alweer zó lang mee… Nou ja, dat is dan ook zoveel jaar ervaring, zal ik maar zeggen.

 Het kan snel gaan
Actief voor ondernemers 

Actief voor ondernemers

Sinds enkele weken denkt en doet ELDA PR mee in de brainstormcommissie van de CJBD, Contact Jonge Bedrijven Drechtsteden. Met als onderwerp, jawel, communicatie.

De opzet: de vereniging een verjongingskuur geven en potentiële leden interesseren. De basis is goed, toch is er ruimte voor verbetering. Nu met enkele gerichte stappen zichtbaar(der) worden, aantrekkelijk zijn en groeien. De doelen en aanpak worden steeds helderder.

Tegelijkertijd werd ELDA PR gevraagd voor de jubileumcommissie. Om in 2016 samen het 25-jarig bestaan met een klinkend programma gestalte te geven. Een eer en leuke uitdaging!

 
Copyright © 2013 / ELDA PR - Public Relations & Communicatie
ELDA PR, Maaskant-erf 31, 3315KK Dordrecht, telefoon 0653 921 923, e-mail: harry@eldapr.nl
De nieuwsbrief van ELDA PR ontvang je omdat we elkaar kennen, ontmoetten of omdat er een zakelijke relatie is. Via de nieuwsbrief deel ik graag interessante zaken en vertel soms wat over ELDA PR. Natuurlijk mag je de inhoud delen met je eigen netwerk; graag zelfs! Wil je de nieuwsbrief liever niet meer ontvangen, dan kun je je hier eenvoudig uitschrijven..